Образователната ни система не работи за никого

Фокусът е към запаметяване, а не прилагане в реални казуси

Министерството на образованието и науката трябва да заяви, че образованието е „ключов национален приоритет“ и да състави подробна пътна карта за неговото развитие с ясни промени, как и за колко време ще бъдат постигнати, кой ще е отговорен, „за да не е постоянна какафония какво трябва да се променя“. Изготвянето на визия за развитието на образователната система не трябва да бъде за краткосрочни мерки и може да бъде сравнително лесно постигнато, ако се опре на експертиза от страната и чужбина и опита на чужди системи. Това коментира Траян Траянов, изпълнителен директор „Заедно в час“, в ефира на предаването „Светът е бизнес“ с водещ Ивайло Лаков.

„Българските учители в мнозинството си са уморени и фрустрирани от промени на парче. Ако дадеш ясна пътна карта какво ще се случва, как ще се промени макрорамката, стимулите, дадеш възможност на хората да кажат съображенията си, имаш диалог с тях и след това им дадеш много ясен хоризонт какви промени ще се случват, кога и каква подкрепа ще получат, промените са възможни. Много образователни системи правят радикални промени и се преобразуват – просто не става с малки кръпки.“

Макар да разбират проблемите, често администрациите в МОН погрешно влизат в режим на реагиране на създала се ситуация и излизат с недообмислени идеи, смята Траянов.

Учебните програми са „един остарял и политически документ“, който е компромис на гледните точки на най-различни заинтересовани страни, каза Траянов. „Всеки има някакъв възглед какво трябва да се преподава и резултатът е тази учебна програма, която е абсолютно неадекватна на нуждите на съвремието.“ Промените трябва да бъдат правени от експерти, за продължителен период от време, така че да не зависят от моментното управление или настроения в страната, добави той.

Резултатите от матурите тази година са лоши, като това е част от продължаващ тренд, каза Траянов.

„Нашата образователна система не работи нито за най-мотивираните ученици, нито за тези, които растат в лишения или неподкрепяща среда“, смята гостът.

Траянов даде за пример споделеното от ученичката, показала най-висок резултат на матурата по БЕЛ тази година – че от години ходи на извънкласни уроци и че се е опасявала да изрази собствено мнение на матурата, за да не получи по-ниска оценка.

„В този смисъл системата не работи за ученици като нея, които имат мотивация да учат, да се развиват, не насърчава оригиналност, а в бъдещия пазар на труда нерутинни умения като креативност, оригиналност, иновативност са много ключови“, добави той.

Има две почти паралелни образователни системи в страната, каза Траянов. Едната е на профилираните училища, където се учи интензивно по профила, докато учениците в останалите заведения отпадат преди гимназията или попадат в общообразователно или професионално училище.

 „Образователната ни система на практика се проваля в това да подготвя учениците да водят съзидателен живот, да бъдат активни граждани и да се включат в икономиката на бъдещето.“

Според изследването PISA средният български ученик изостава над две години в развитието на ключови когнитивни умения спрямо връстниците си в Европа, като 47% от 15-годишните в България не могат да приложат наученото към реални казуси. Това е заради фокуса към запаметяване на учебните програми и начина на преподаване, смята Траянов.

По думите на Траянов качественото образование не е функция на това дали училището е частно, или държавно, то е функция на това как са построени стимулите и кои са хората, които работят там.

През последните десет години образователната система е преминала от недостиг към свръхпредлагане на учители по повечето предмети. Това обаче не променя драстично демографския профил на учителите, като средната възраст остава 54 години.

5 Replies to “Образователната ни система не работи за никого”

  1. Всичко това е вярно.Изначално излизат от университета неграмотни детски и начални учители ,които говорят неправилно български език.Аз съм психолог в ДГ и са ме молили да направя план конспект на студент на държавна практика 30 мин.преди часа на оценяване.Да не говорим за по нагоре: липса на мотивация и на ученици и учители ,фрустрация, завишени оценки поради страх от авторитетни родители ,наркотици ,агресия и липса на специалисти в тази посока.Сухо преподаване на материалите почти без обратна връзка .Препоръка : фокусиране върху емоционалната интелигентност на деца и ученици, повече комуникация и превенция на наркотичната зависимост. С.Геогиева Шумен

  2. Напълно съм съгласна с автора! Гореща тема е образованието! На първо място е подготовката на студентите. Остарели учебни програми, липсваща сериозна подготовка. Специалността “ Иновации в началното образование“ е крещящ пример за това. Дипломираните по време на интервю за работа НЕ ЗНАЯТ какво е иновация. Още по- малко знаят как да стигнат до учениците прилагайки иновативни подходи и методи за работа.Какво се очаква!? Директорът да повтори курса на обучение на дипломирания или да го остави да се учи на принципа „Проба, грешка“? И в двата случая резултатът не е очаквания. В българското училище има водещи учители. При написването на новите учебни програми ЗАДЪЛЖИТЕЛНО е да се чуе тяхното мнение.

  3. Тезата, че фокусът е насочен само към запаметяване, а не и към прилагане в реални казуси, е неточна и невярна. Теорията и практиката, новите знания и многото упражнения за прилагане на наученото са в образователната ни система и сега, както и винаги преди това.

  4. Какво значи „наизустяване“? Чуждата дума трябва ли да се знае наизуст или трябва да се търси се винаги в речник? Формулата за смятане на обем трябва ли да се помни или да я търсим в в справочник? А научните понятия? Аман от това противопоставяне на знание и умение – умение без знание няма!

  5. Тези, които са призвани да анализират и променят….НЕ ИСКАТ ПРОМЯНА! Управлението на Образованието е ИНФАНТИЛНО! Случайно попаднали хора с политическа протекция! Експертите са по скоро изключение! Тяхната стихия е контрол….точката и буквата….,защото от друго не разбират….Образованието е процес….динамика….казуси…,а нормативната ередба ÷сковаващо обемна и не даваща решения на безброй казуси! Човешкия фактор е елиминиран…..,но за това пък….липсата на стандарт за оценката на есно училище, дава право на произвол в човешкия субективизъм на ненужните структури на РЕГИОНАЛНИТЕ ИНСПЕКТОРАТИ!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *