Образователен стартъп разработи учебници с добавена реалност

С напредването на технологиите и появата на изкуствения интелект образованието далеч не е това, което беше преди 20 години. И както учениците са различни, така всичко около тях се променя, включително учебниците им. Тласнати от технологичното развитие на света, преди четири години трима младежи – Димитър Костадинов, Огнян Траянов и Виктор Неделчев – създават образователния стартъп Pop!Ed. Това е софтуер, който позволява на учениците да сканират със смартфона си текста от учебника пред тях и да получат визуализирани 3D модели с помощта на обогатена реалност.

Сега Димитър Костадинов е на 20 години и е студент по бизнес и мениджмънт в Royal Holloway University, Лондон. В Pop!Ed отговаря за бизнес частта и продажбите. Огнян Траянов е на 19 години и е студент в Hamilton College, Ню Йорк. Неговият принос в компанията е в областта на технологичната разработка на образователния софтуер. А 19-годишният Виктор Неделчев е студент в Националната академия за театрално и филмово изкуство (НАТФИЗ) в София. Професионалните му ангажименти към Pop!Ed включват управлението на маркетинговата стратегия и инициативи свързани с продажбите.

Екипът на Pop!Ed

Отляво надясно: Димитър Костадинов, Огнян Траянов и Виктор Неделчев

Началото

Докато Димитър, Виктор и Огнян са ученици осъзнават, че както самите те, така и повечето им връстници често губят интереса си, докато са в час и обръщат поглед към телефоните си.

В същото време, учейки вкъщи, повечето ученици търсят дигитални и интерактивни материали, които са им много по-интересни и им помагат да разберат материала доста по-бързо и ефективно”, заяви пред Economic.bg Димитър Костадинов.

По думите му с настъпването на пандемията от COVID-19, формата на онлайн обучението само потвърждава тази тяхна представа. Именно затова решават да съберат най-доброто от двата свята на учебниците, които са необходими за качественото образование, и телефоните, които са почти непрекъснато в ръцете им, за да създадат образователния софтуер Pop!Ed.

“Нашият продукт добавя един дигитален слой към хартиения учебник, като след сканиране на страницата от учебника, се появява 3D модел или друг дигитален ресурс (анимация, видео или аудио файл) на екрана”, обясни Костадинов.  

В началото, когато създават Pop!Ed, момчетата решават да направят серия от проучвания относно това дали приложението може да бъде лесно адаптирано в клас и дали ще бъде ефективно.

Изненадващо за всички, включително и за самите нас, приемствеността от страна на учители и ученици в първите няколко демонстрационни урока, беше изключително висока”, разказва Димитър Костадинов.

По думите му учениците са били удивени, че могат да използват телефона си в клас, а учителите, от своя страна, са се радвали, проявявали са любопитство и пълна отдаденост към материята, която преподават.

“Смело бихме могли да заявим, че интеграцията на софтуера в класната стая е бърза, лесна и наистина достъпна за всеки един ученик и учител”, допълни Костадинов.

Процесът

Екипът на Pop!Ed преминава през изключително отговорен, на моменти много труден, но и невероятно удовлетворяващ процес, докато създаде продукта.

Нашата задача е да снабдим образователния процес с обогатена реалност и тя безспорно е от изключително важно значение. Посветили сме стотици часове, за да усъвършенстваме приложението си. В някои моменти не бяхме доволни от резултата и се наложи да направим множество пренаписвания, за да калибрираме софтуера. Все пак продължихме усърдно и с всяка нова версия на софтуера, все повече се доближаваме до краен продукт, за който сме сигурни, че ще промени начина, по който се учи по цял свят”, заяви Огнян Траянов

В самото начало Димитър, Огнян и Виктор, може би като всички минали по този път, леко наивно смятат, че разработката на приложението и на самите модели е бърз процес, защото в главите си са визуализирали стъпките, през които трябва да преминат, за да стигнат до крайния продукт.
“Естествено, в процеса на работа, изскочиха още поне толкова въпросителни и усложнения, които трябваше да оправим. Дори и в момента работим по подобряване на приложението и осъзнахме, че създаването на иновативен продукт не се състои от еднократна разработка, а е процес, който изисква непрекъсната тестване и подобряване”, каза Виктор Неделчев.
Как работи Pop!Ed?
Pop!Ed работи въз основа технологията обогатена реалност (AR). Тя позволява да се покаже триизмерен модел върху дадена страница от учебници, за които e създадено съдържание.
Технологията не изисква пренапечатване на учебниците, тъй като можем да сканираме съществуващ вече такъв и да го добавим към хранилището ни. Иновацията на Pop!Ed е в съдържанието и начина, по който го представяме. То е интерактивно и това позволява на учениците лесно и занимателно да вникнат в него”, обясни Огнян Траянов.
Той даде пример с българските ученици в 5. и 6. клас, които вече могат да сканират учебниците си по география и да видят модел на планетата Земя, който съдържа няколко слоя. Учениците могат да докоснат даден континент, да виждат неговите очертания и информацията за него.
“Могат да сменят земния слой, да видят информация за климата, за населението, за религиите и още други. По този начин урокът става интерактивен – не само се разказва учебният материал, а и се показва се нагледно съдържанието”, допълни Огнян Траянов.

Добавената стойност на продукта
Една от уникалните страни на Pop!Ed е, че в него добавена стойност намират всички страни, които участват в образователния процес в България, а и не само.
За учениците нашето приложение прави учебния процес доста по-интересен, а и разбираем, и по този начин решава един от основните проблеми на учителите – използването на смартфони в клас, което не е свързано с учебния процес”, подчерта Виктор Неделчев.
“Освен това им позволява много по-лесно и бързо да предоставят на учениците си дигитално и интерактивно съдържание, свързано с учебния материал. От друга страна, нашето приложение добавя дигитален слой към учебниците на издатeлите, което естествено повишава и тяхната добавена стойност”, допълни той.
Време, инвестиции и награди
Докато работят върху софтуера, момчетата трябва да се синхронизират и се налага да намерят място, където да се събират и обсъждат идеите си. С помощта на техните родителите успяват да преправят едно малко мазе, което се превръща в техния първи офис. Така те започват да работят там през лятото, когато са 11. клас.
След като вече имахме готов прототип, ни беше необходима и по-сериозна инвестиция. Така започнахме да търсим и участваме в най-различни стартъп състезания. С гордост и голяма благодарност казвам че, спечелихме първо място на “Академия за иновации 2022”, като това ни осигури достъп до изключителни ментори и първата ни инвестиция за проекта. Тя беше ключова за нас и ни помогна много, за да изградим първата завършена версия на Pop!Ed”, каза Димитър Костадинов.

Спечелването на “Академия за иновации 2022” носи на момчетата и грант от 10 хил. лв., който им дава уникалната възможност да посетят Европейската комисия и да представят приложението си там. Тази година пък, вследствие на участието им в преакселераторът “Beyond”, се класират за най-голямото състезание за студенти предприемачи – Gen-E, което се провежда в Истанбул.

Класирайки се на 3-то място, се превърнахме в първия български стартъп, който влиза в челната тройка”, заяви Виктор Неделчев.

Освен това печелят наградата на EuroClear, а един от съоснователите на компанията, Виктор, получава индивидуалната награда на Delta Airlines.

Ролята на МОН и отношението на учителите

През януари Министерството на образованието и науката (МОН) одобри новите учебници на “Анубис” и “Булвест 2000” за 5. и 6. клас по математика и география, с които за първи път върви брандираното им приложение Klett AR, съвместно с издателство Klett.

Този факт показва, че приложението среща одобрението и от МОН. Освен това до този момент проведохме няколко семинара, на които както учители, така и директори изявиха желание да посетим техните училища за демонстративен урок, както и желание да използват приложението в клас”, подчерта Виктор Неделчев.

По думите на Димитър Костадинов приложението Pop!Ed вече е оставило незаличима следа в съзнанието на стотици учители и ученици, които са останали възхитени от възможностите, които добавената реалност предоставя в класната стая.

“Първоначално се опасявахме, че учителите ще бъдат отблъснати от идеята учениците им да използват смартфоните си в образователния процес, но бяхме приятно изненадани от факта, че преподавателите са наясно с необходимостта от иновации в образованието. Основната ни цел е приложението да предизвиква интерес в часовете и материалът да бъде лесен за възприемане от учениците”, каза още Димитър Костадинов.

Партньорите

Огнян Траянов подчерта, че когато пуснат завършената версия на приложението, планират да започнат интензивна кампания по внедряване му във всички български училища.

Кампанията ще включва както изработване на наръчници за употреба на приложението, така и лични срещи в училища из цялата страна, с цел обучение на учителите относно ползването му. Важно е да подчертаем, че приложението ще бъде напълно безплатно за всички учители и ученици”, допълни Траянов.

Приложението с наименование Klett AR вече е достъпно като бета версия в Google Play и в App Store.

“Отборът ни работи усърдно да го усъвършенстваме и да пуснем пълната версия през септември 2024 година, която ще включва предметите биология, география, математика и химия. Каним Ви да изтеглите приложението, да го тествате и да ни изпратите обратна връзка през уебсайта ни poped.app”, каза Огнян Траянов.

В момента основният партньор на образователният стартъп е издателство Klett. Заедно с тях Димитър, Огнян и Виктор работят по добавянето на интерактивност на учебниците на издателството. По думите на Виктор Неделчев екипът на Klett помага изключително много в процеса по измислянето на съдържанието и интерактивните ресурси, които да бъдат интегрирани.

Ние лично не разработваме учебници – идеята ни е да надградим посредством 3D моделите на приложението ни съществуващи вече такива. За отделните 3D модели се консултираме с кураторите на издателство Klett, а също и с учители по отделните предмети. Нашият стремеж е съдържанието, което разработваме, да бъде максимално полезно и за учителите, и за учениците. Ето защо поддържаме постоянна комуникация с тях”, каза Огнян Траянов.

Един успешен бизнес план

Финансовият модел на Pop!Ed е от типа B2B, т.е. продуктът се продава на бизнес структури, като например издателски къщи. Това им позволява да осигурят софтуера напълно безплатно за учители и ученици в цялата страна, което е основен приоритет на компанията им.

Ние се стремим да изградим дълготрайни партньорства с издателства, като в същото време предоставяме максимално добри условия на училищата за безплатна интеграция на приложението в клас. Именно затова нашата цел бе всеки един ученик в България да има безплатен достъп до Pop!Ed”, заяви Димитър Костадинов.

“Тъй като вече имаме подписан договор с нашите партньори от издателство Klett, следващата ни краткосрочна цел е да разширим бизнеса си в Словения, а в дългосрочен план бихме искали всяко едно училище в Европа да има достъп до приложението”, Димитър Костадинов.

“Оттук насетне престои много работа в посока пълно завършване на приложението и съдържанието за сегмента 5-12 клас. Паралелно с това разпространение и комуникиране с учители и ученици, така че то да се използва ефективно в класната стая и да доведе до нужната промяна”, Виктор Неделчев.

Сканиране на учебник

Източник: economic.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *