МОН предлага промени в атестирането на учителите

Това ще позволи по-бързо кариерно израстване

По разпореждане на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков са подготвени промени в Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те са публикувани за обществено обсъждане и с тях ще се реши един от най-големите проблеми за заетите в сектора, който блокира кариерното развитие на над 70 000 педагогически специалисти, съобщиха от МОН.

В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, трябва да отговаря на няколко изисквания като стаж, професионална квалификационна степен и др., но и да е преминал атестиране в съответната образователна институция. Същото изискване има и за кариерното развитие на директорите, заместник-директорите, психолозите и други педагогически специалисти.

Същевременно атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, които са преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. Кадровият състав на Инспектората обаче не позволява проверка на всички образователни институции за кратък период от време. За пример – за около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти.

Всички останали учители и директори са в неравнопоставено положение, като единствената причина за липса на кариерно развитие за тях е формалното изискване в действащата нормативна уредба по отношение на атестирането.

По тази причина МОН инициира нормативна промяна, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование. Предвидените изменения ще позволят и кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година.

Промените ще решат проблема с невъзможността за увеличаване на заплащането на педагогическите специалисти в редица образователни институции поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители, които в момента на практика не могат да растат в кариерата.

От днес проектът на измененията в наредбата е публикуван за обществено обсъждане на сайта на МОН и на Портала за обществени консултации, което ще продължи 30 дни, до 19 февруари 2024 г. включително. След това ще се пристъпи към финализиране на измененията в подзаконовия нормативен акт.

Източник: Dnes.bg

11 Replies to “МОН предлага промени в атестирането на учителите”

  1. Не само атестацията е необходима, но и тест за психологическа годност всяка година. Голяма част от учителите са се вкопчили в заплатите си, вместо да обърнат внимание на децата, на тяхно развитие, придобиване на знания и умения, които ще им бъдат от полза в бъдеще и биха придобили увереност в себе си и придобитите знания.
    В момента много деца растат неуверени , защото са пренебрегвани в училище,емоциите ги задушават, защото някой учител си е изпуснал нервите и е създал атмосфера на неувереност и малоценност.

    1. Повръща ми се от такива като вас! В каква заплата сме се вкопчили – аз съм от 3 години в системата, на 26 години съм и получавам чисто 1200 лева? Бяхме четирима от моя набор (родени сме края на 90-те години, над 100 учители сме в училището, вече съм само аз от тези четирима и смятам също да напускам! Къде са високите ви заплати? Огромен стрес за няма нищо!

    2. Не знам дали са се вкопчили в заплатата,защото не е голяма,а натоварването не е малко.
      Но със сигурност трябва да има психо тест,защото много преподаватели с повечко години трудов стаж не са с акъла си и държанието им в час не е адекватно!
      За мен лично,проблем е и това,че повечето учители гледат да си покрият административния минимум и грам не им пука какво може детето,как се справя и т.н.
      Важно е всичко да е изрядно в ел.дневник и дотам!

      1. Уважаема, когато отново решите да се гаврите с възрастта, знанията, уменията и психичната пригодност на учителите със стаж, първо си задайте въпроса дали вие сте с акъла си, ако пък сте от гилдията само мога да изкажа своите съболезнования на родители, деца , ръководството на училището и колегите ви, затова, че са ви допуснали до това свещено място- класната стая! Съжалявам ви и искрено ви съветвам да напуснете тази професия- не ви е мястото в училище като учител!

  2. А родителите кога ще се явят на психологичен тест и да поемат адекватна отговорност за възпитанието на децата си,а не изцяло да разчитат на ясла,детска градина,училище!!!Защо всеки и по всяко време се хваща за учителите-атестиране,заплати,отпуски и какво ли не?!Къде е ролята на родителите?!

  3. Много млади пък и действащи учители ,дори и директори не познават достатъчно методиката на преподаване и възпитание. Много се захващат с тази професия, но подготовката им не е достатъчна. Редно е да се тръгне от университета и след това да се помисли в детската градина и училището. Повечето учители са за заплатите, а по голяма част от директорите не дават реални оценки при проверки. Все още съществуват приближени кръгове. Добре е атестация, но да се извършва от МОН,а не от Инспекторатите. Играят връзки и добри познанства. към Инспектората. Трудно ще се постигне учители и директори да се оценяват както на запад. Да вярваме, че наистина ще има промяна и ще бъде добре обмислена.

  4. Много млади учители се отказват не заради заплатите и липсата на развитие, а заради отношението на директорите (особено тези в пенсионна възраст) и колегите. Когато вместо подкрепа и методическо съдействие от по-опитните получаваш само повече административни задачи (които и без това не са малко), какво развитие, какви пет лева. Познавам хора, които след 8 г в системата и докторска степен бяха принудени да напуснат заради (не)пенсиониран директор и подкрепящите го, други напускат, защото при половин щат ги товарят за два (а момичето е с бебе и работа за идеята) и т.н. Докато това не се оправи, няма да има мислещи и можещи учители.

  5. Всяка година трябва да се минава психотест. Има колеги, прегорели не, чак изгорели. Срам ме е, че петнят професията ни, която наистина се убеждавам, е ПРИЗВАНИЕ! Съвет към младите кадри или тези, сега нявлизащи дори в късна есен в системата: имайте търпение, минете един курс от 4г.и тогава с претенциите и мръсните номера от типа как да отстраня колегата. Изстрадано и в момента наблюдава същата гавра!!! Никога като Директор(не съм) не бих взела млад кадър само, защото не утежнява бюджета. За тази цел има събеседвания… Много кадърни хора, колеги, стоят на трудовата борсата и у тях си, само защото на някой му се е дояло крехко месо. Аз ли! ? Не, не обичам крехко… Искам жилаво-да се мъча…. Силна съм! Знам! Мога!

  6. Младите кадри трябва да имат и знания, преди да имат претенции!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *