Катерина Кънчева, единствената със 100 точки на двата изпита в X клас: Дължа този успех и на учителите си, те ни подготвят отлично

Средният резултат на Националното външно оценяване по български език и литература в X клас тази учебна година е 49,4 точки, а по математика – 33,1 точки. Катерина Кънчева от Софийската математическа гимназия успява да изпъкне със знания сред връстниците си. Десетокласничната единствена успява да постигне 100 точки и на двата изпита. Ученичката разказва пред „Аз-буки“ каква е тайната на отличната ѝ подготовка.

Абонирайте се за нашия YouTube канал.

Интересното е, че в I – II клас математиката не е сред предметите, по които е запалена. Впоследствие обаче нещата се променят.

Ключова за това се оказва средата, в която Катерина попада,

след като е приета в Софийската математическа гимназия.

„Откакто влязох в СМГ, интересът ми към математика се пробуди. В V – VII клас започнах да се състезавам по-сериозно“, казва ученичката пред „Аз-буки“. И допълва, че участва в пролетните, есенните, зимните състезания по математика, както и в Националната олимпиада.

Средата, в която се обучава, оказва влияние и на отличното ѝ представяне. Според ученичката постоянството и подготовката, която преподавателите в училище ѝ дават, са ключови за успеха, който постига на Националното външното оценяване в Х клас.

„Винаги съм си учила, така че може да се каже, че подготовката ми започва от много рано. В училище имаме по 9 часа математика седмично и решаваме много задачи.

Преподавателите ми и по математика, и по български език и литература ни подготвят отлично.

Затова дължа този успех и на учителите си“, казва Катерина. Допълва, че единствено няколко месеца преди самото външно оценяване решава повече тестове във формата на външното оценяване.

По време на изпита по математика най-силно се е притеснявала дали ще ѝ стигне времето за всички задачи, но се оказва, че това е било напразно.

„Стигна ми точно времето, не смятам, че е необходимо допълнително. Най-важно е човек да е психически приготвен“, подчертава ученичката.

Тази година за първи път близо половината от задачите и по български език и литература, и по математика са с практическа насоченост. Според Катерина включването на повече задачи с разширен отговор би изисквало още по-задълбочена подготовка.

Десетокласничката споделя, че не е ходила на допълнителни уроци.

„Ако човек знае как да учи правилно, ще може да учи по всяка дисциплина.

Да, някои ще са му по-интересни от други, но въпреки това ще успее да се справи“, категорична е Катерина.

Според нея от голямо значение, когато ученик започне да се подготвя за даден урок, е да бъде концентриран.

„Трябва да четеш задълбочено, а не да се разсейваш с нещо странично“, смята десетокласничката.

Признава, че и на нея ѝ се случва да се разсее. За да избегне това, се опитва да остави настрани всичко, което би могло да привлече вниманието ѝ повече от урока, върху който се подготвя.

Друг важен момент по думите ѝ е да помолиш за помощ, ако не разбираш нещо: „Много ефективно е, когато някой не разбира нещо от учебника или тетрадките, да попита свой приятел или учител, който да му го обясни по по-прост начин.“

В този случай Катерина първоначално се обръща към свои приятели. Те могат да видят нещо, което тя не е успяла, а може да помогне за решаването на съответната задача или проблем. Ако обаче това, което я затруднява, е по-сложно, търси помощ от своите преподаватели.

Десетокласничката споделя, че усеща подкрепа от всички около нея:

„И моите родители, и моите приятели, и моите учители са хората, които ме подкрепят. Когато имам някакъв проблем, мога да се обърна към тях.“

Сред предметите, към които Катерина има интерес, е и историята и цивилизации. Ученичката се развива и в сферата на спорта. Занимава се и с класически балет. Обича да чете книги, но понякога няма много време да разлисти нещо странично от задължителната литература.

Ученичката се занимава и с класически балет

„Когато имам време, особено сега, лятото, чета различни книги. Нямам специфичен любим жанр. Може би чета най-често криминални романи. Смятам, че

четенето е много важно и младото поколение трябва да бъде насърчено да чете повече“,

подчертава десетокласничката.

Докато завърши средното си образование, Катерина има още две учебни години, но вече има идея с какво иска да се занимава след това.

„Насочила съм се към математика, но не искам да се занимавам с чиста математика, а ще търся специалност, свързана с нея. Впоследствие ще реша дали да бъде математика и информатика, математика и физика или нещо подобно – споделя ученичката. – Надявам се в най-скоро време да реша окончателно.“

Засега мисли да продължи следването си в чужбина:

„Най-вероятно ще проучвам различни технически университети или такива, в които знам, че математиката и точните науки са на по-високо ниво“.

Вече е решила, че ще се яви на държавен зрелостен изпит по математика. „Надявам се десетте часа седмично подготовка да ми бъдат достатъчни да се представя добре“, казва ученичката в СМГ.

А ако от университета, към който се насочи, изискват оценка и по друг предмет, ще положи и още една матура.

След успешното завършване на учебната година ученичката планира през лятната ваканция да си почине.

„Тази учебна година се потрудих доста и смятам, че лятото е време за почивка, за море, за планина. И живот и здраве, с нови сили да започна новата учебна година“, казва Катерина.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *