Четвъртокласниците средно с петица на „малките матури“

По-добре са с българския, по-зле с математиката

ного добър 5″  е средната оценка, която са изкарали четвъртокласниците на тазгодишното национално външно оценяване. За разлика от резултатите на седмокласниците и дванадесетокласниците, които с всяка година се влошават все повече и повече, по-малките ученици поне задържат нивото си, а по математика – преодоляват срива от м.г. Това показват данните от НВО в 4 клас за 2023 г., оповестени от МОН.

На него се явиха над 52 500 деца. По скалата за превръщане на точките в оценки, при което среден 3 се поставя на 30% от максималния брой точки, резултатът и по двата предмета е „много добър“. Анализът показва, че учениците имат по-добри познания по български език и литература, отколкото по математика.

По български оценките се запазват на нивото от м.г. – 70.5 точки от 100 точки, което е равно на оценка „много добър 5“. По математика дори може да се каже, че НВО-то поднася добри новини – след миналогодишния сериозен спад, когато четвъртокласниците изкараха едва 57 точки, тази година те си връщат позициите със среден резултат от 64.4 точки от 100 т., т.е. „много добър 5“, което е с една точка повече и от 2021 г.

Преобладават учениците, получили много добра и отлична оценка – по математика това са 57,14 %, а по български език и литература – близо 72%. Слаби оценки по математика са получили 9.5% от учениците – това са около 4980 деца, а по български – 9.2%, или 4800 деца.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА
Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас
Резултатите показват, че учениците успешно разпознават представки и синоними, като цяло разбират смисъла на прочетеното и значението на думите в контекст, посочват от МОН. На диктовката успеваемостта е 75%, а на творческата задача – 63%. Творческата задача показва, че учениците могат да създават собствен текст с помощта на картини и повечето от тях правилно обвързват действията на героите с изобразеното. Те обаче се оказват неуверени да предадат емоционалното състояние на героите и се затрудняват да поставят заглавие.

Задачите с кратък свободен отговор дават информация дали ученикът се ориентира в съдържанието на текста. 62% отговарят на въпрос, който изисква разбиране на причинно- следствени връзки, но 41% не могат да посочат доказателство за отговор с примери от текста.

Въпросите с избираем отговор на изпита по математика показват много висока успеваемост при извършване на изучените аритметични действия, както и уверено разпознаване на геометрични фигури. Най-големи затруднения четвъртокласниците са срещнали в 3-ти въпрос, при който трябва да намерят липсваща цифра в израз, свързан със събиране на четирицифрени числа. При задачите със свободен отговор учениците най-успешно са се справили с рационалното пресмятане на числов израз, а най-ниски са постиженията им на задачите за намиране на лице и обиколка на правоъгълник и за работа с мерни единици.

В групата с най-високи резултати са София-град, Смолян, Пловдив, Варна, Благоевград и Перник. Добре се представят и четвъртокласниците от Плевен, казват от МОН. Сред регионите с най-ниски резултати за поредна година са Кърджали и Сливен.

Източник: Dnes.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *