На учителя с любов: какви бонуси има един учител в другите държави?

В стари времена се е вярвало, че един от най-ценните човешки ресурси за една нация са войниците и учителите. И без едните, и без другите нациите е нямало как да просъществуват. Времената са се променили много, но и до ден днешен в някои страни двете категории специалисти имат своето заслужено място и срещат специално отношение. И докато у нас за учителите се смята, че „това им е работата“ в някои държави по света самите те, професията им и усилията, които полагат, са поставени на пиедестал. Съответно, всеки учител получава специално отношение и се ползват от някои привилегии.

Турция

„Учителите са единствените хора, които могат да спасят нацията.“- Мустафа Кемал Ататюрк.

Още с основаването на турската държава, нейният създател Ататюрк е заявил, че тя може да просъществува и нейната нация да е успешна, ако учителите са на почит и не им липсва нищо. Въпреки перафразирана, тази мисъл и до ден днешен е силно заложена в отношението към учителите в южната ни съседка. Тя се свързва изключително с Ататюрк и неговото благоговеене пред учителите. Към днешна дата, всеки учител със стаж над 5 години, получава от държавата като комплимент дипломатически паспорт. С този дипломатически паспорт учителите се ползват от привилегията да пътуват безпроблемно и безвизово в редица държави по света. За справка, обикновеният турски паспорт, дава възможност безвизово посещение на едва 20 държави по света. Един от другите бонуси е, че учителите в Турция са със статут на държавни служители от висок ранг.

Япония

“По-добро от хиляда дни на самостоятелно учене е прекарването на ден с добър учител“- японска поговорка.

В Япония учителите винаги са се третирали като специални. Те са били единствените поданици, които не трябвало да се покланят на императора. Днес, тяхното специално място в обществото не се е променило. Те все още са обект на дълбоко уважение. Практика е учителите да носят значки или други отличителни знаци, така че хората да могат да отдадат почитта и уважението си към тях, без оглед на това дали ги познават или не. Учителите в Страната на изгряващото слънце получават едни от най-високите заплати в страната. Търсенето на учители тук е винаги голямо. Работи си на принципа, че учителите никога не са достатъчно, камо ли излишни.

Филипини

“Учителят променя вечността: никой не може да каже къде спира неговото влияние“- неизвестен автор.

Във Филипините учителите са също със статут на държавни служители. Те се възползват от всички бонуси, които държавните служители получават, като получават и други допълнителни. Освен, че в тази държава учителите получават финансови бонуси според постигнатите резултати, те се възползват и от допълнителна заплата два пъти в годината- веднъж в края на пролетта и веднъж в началото на зимата. Друг финансов стимул за учителите са сумите, които се предоставят за облекло и за пособия и материали, които са необходими за безпрепятствен учебен процес. Филипинските учители са едни от най-богатите специалисти в държавата и държавата се грижи за тях.

Шри Ланка

„Този, който преподава, дава очи“- поговорка от Шри Ланка.

Шри Ланка е друга държава, в която учителите са със статут на държавни служители. Като такива, те трябва да се пенсионират най-късно на 60 години, до която възраст се счита, че са активни и трудоспособни. При желание, един тамошен учител може да се пенсионира веднага след навършване на 50 годишна възраст, с право да получава в пълен размер полагащата му се пенсия. Ранното пенсиониране е стимул за много млади да предпочетат тази професия. По този начин възрастните учителите отстъпват място на прохождащите в професията колеги. От друга страна, ранното пенсиониране е свързано с постигането и на определени резултати, което стимулира учителите да работят съвестно.

В тези изброени държави да си учител се смята за чест. Както хората не могат да си позволят негативно отношение към учителите, така и учителите не могат да си позволят да злепоставят или да дискредитират себе си или професията си. Хората внимават със своето отношение да не засегнат учителя, а учителят внимава в своята работа да не допуска грешки или да не действа по начин, който е неприемлив в обществото. И така, обществото се отблагодарява на учителите с тези облаги, а учителите си ги заслужават, като вършат работата си достойно и съвестно.

3 Replies to “На учителя с любов: какви бонуси има един учител в другите държави?”

  1. Ето ви казус, скоро ще навърша 54 години имам стаж 31 години( гледане на 2малки деца- 5 години, 1 год. непедагогически,25 години като учител) От 1995г.до 6.2023г. съм учител + 4.5 години съм учила за учител. Имам дъщеря на 20 год., която е с ТЕЛК- 100% с чужда помощ. Всичките години съм работила и съм си гледала детето с увреждания. Тя вече не е ученичка. Няма кой да я гледа, а аз трябва да продължа да работя! Защо в българското законодателство, не е регламентирано аз да мога да се пенсионирам и да се грижа за нея?!?

    1. Здравейте, може да станете личен асистент на вашата дъщеря.

      1. Тогава ще бъде с минимална заплата и когато навърши години за пенсия ще взима по – ниска пенсия.Когато имаш дете със 100% ТЕЛК в повечето случаи означава, че разходите са много по-големи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *