Първокласниците ще учат кога се пише „в“ и кога – „във“, кога – „с“ и кога – „със“ според новите учебни програми по предметите за първия училищен клас, публикувани от Министерството на образованието и науката. В раздела за учебното съдържание се добавя изискването детето да „пише правилно думите в и във, с и със в зависимост от началния звук на последващата дума“.
Новите учебни програми за първи клас влизат в сила от предстоящата учебна 2023-2024 година. От всички осем предмета от общообразователната подготовка по-съществена промяна има единствено тук.
Темите по БЕЛ в учебната програма остават пет.
Тема | Компетентности като очаквани резултати от обучението | Нови понятия |
Езиково обучение | ||
Звуковете в българския език | Открива звуковете в състава на думата.Ориентира се в последователността на звуковете в думата.Разграничава звук от буква.Разграничава сричките в думата.Разграничава гласни от съгласни звукове.Разграничава съгласния звук й от гласния звук и.Изговаря правилно звуковете в думите.Познава печатните и ръкописните букви от българската азбука.Разпознава малка и главна буква (печатни и ръкописни)Пише графически правилно и четливо буквите и връзките между тях.Пише правилно в думи й, йо, ьо, щ, я, ю, дж, дз.Чете правилно думи в съответствие със звуковия им състав.Познава реда на буквите в българската азбука.Означава с букви звуковия състав и строеж на думите, без да пропуска букви | звукгласен и съгласен звукбукваглавна и малка буквапечатна и ръкописна буквасричкаазбука |
Дума и изречение | Различава дума от изречение.Разбира лексикалното значение на думата.Използва главна буква при писане на собствените имена.Проверява правописа на думи чрез други думи.Разбира смисловата цялост на изречението.Свързва правилно думите в изречението.Определя границите на изречението в текста.Оформя графически правилно началото и края на изречението.Разпознава препинателните знаци за край на изречение – точка, въпросителен и удивителен.Пише правилно думите в и във, с и със в зависимост от началния звук на последващата дума. | думаизречение |
Текст и общуване | Разграничава в потока на речта основните езикови и речеви единици (звук, дума, изречение, текст).Усвоява механизъм на четене с разбиране.Разграничава графичната и звуковата форма на думата като значеща единица.Различава писмен от устен текст.Ориентира се за участниците в речевата ситуация.Прилага правилата за речева учтивост (поздрав, благодарност, молба).Прави устен преразказ на кратък откъс от повествователен текст.Включва се уместно в диалог по конкретна тема.Пренася правилно части от думи.Съчинява кратък писмен текст (от три-четири изречения) по серия картини.Озаглавява текст.Назовава различни видове общуване – езиково и неезиково, устно и писмено, електронно и неелектронно.Разпознава средства за неезикова комуникация – жест, мимика, поза на тялото | общуванетекст |
Литературно обучение | ||
Литературни и фолклорни текстове | Разпознава приказка, разказ, стихотворение, гатанка.Чете правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове.Отговаря кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение.Преразказва устно достъпни за възрастта малки по обем разкази, кратки народни, преразказани (авторизирани) и авторски приказки.Рецитира наизуст кратки стихотворения (например, „Аз съм българче“ от Ив. Вазов).Разграничава стихотворна от нестихотворна реч.Отгатва фолклорни и литературни гатанки, достъпни за възрастта.Чете произведения от литературата за деца, посветени на: семейството, училищния живот, родината, игрите, празниците.Ориентира се в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение. | приказкаразказстихотворениегатанка |
Читателски интереси | Споделя впечатления от изучавани или неизучавани цялостни произведения.Дава примери за благопожелания, свързани с празници и обичаи.Чете кратки текстове от детски списания и енциклопедии, достъпна информация от интернет.Ориентира се в оформлението на книгата (корици, страници, илюстрации). | книгастраницакорица |
Със заповедта си министър Галин Цоков отменя изцяло учебната програма по физическо възпитание и спорт за първи клас.
Сред очакваните ключови компетентности по предмета „Предприемачество и технологии“ към „Социални и граждански компетентности“ се прибавя още една, предполагаща първокласниците да участват в дейности, изискващи да се научат да взимат самостоятелни решения – например дали да работят индивидуално или в група.
Промените в останалите програми касаят годишния брой часове по съответния учебен предмет. Вместо броят им да бъде записан в учебните програми, както е сега, той ще остане вписан само в Наредба 4, където е разписан рамковият учебен план за общо образование за основната степен на образование (първи-седми клас вкл.) по класове и предмети.
Учениците могат да използват досегашните учебници до издаването на нови, ако в програмата по съответния предмет има промяна, която налага това.
Източник: offnews.bg
МОН имитира, че преработва учебната програма, че прави някакви промени. Всеки работеше начален учител знае, че дотук няма нищо ново.