Глад за учители, няма кой да преподава на децата

Търсят се учители, завършили пълно образование по специалността, а не хора, които нямат педагогическо образование, а са преминали само следдипломна квалификация

България изпитва осезаем глад за преподаватели! На практика, в много училища тази есен няма кой да преподава на децата. Учители по български език и литература, английски, физика, математика, информатика, биология търсят училищата в цялата страна по-малко от месец преди началото на новата учебна година, показват данни от Регионалните управления на образованието в страната. Кандидати има, много от тях обаче нямат нужния ценз, признават директори.

Търсят се учители, завършили пълно образование по специалността, а не хора, които нямат педагогическо образование, а са преминали само следдипломна квалификация, обясниха педагози с голям стаж. Те посочиха, че заради ръста на заплатите в образованието има много хора, които смятат, че могат да минат набързо през допълнителното обучение и да влязат да преподават. А всъщност в системата се търсят преподаватели, завършили педагогика. Затова има училища, които по 2-3 години не могат да си намерят специалисти и са принудени да назначават пенсионери, но експерти в професията.

В столичните училища динамиката на свободните места преди началото на годината е голяма. Справка на в. “Труд” за последната седмица сочи, че са най-много са докладвани свободни позиции за учители по БЕЛ, английски, но и специалисти по природоматематически науки. Има школа, които са обявили поне по три вакантни позиции. Такива са например 31 СУЧЕМ “Иван Вазов”, 94. СУ “Димитър Страшимиров”, 162 ОбУ “Отец Паисий”, 5 ОУ “Иван Вазов”. В много учебни заведения имат по 2 незаети места за преподаватели както за начален етап, така и за езици, математика, информатика, физика. Картината се променя всеки ден и е динамична, защото директорите движат процесите, припомниха от РУО-София-град.

В Бургас масово се търсят кадри за физика и математика, като всяко училище си преценява дали да не се довери на преподаватели в пенсия, коментираха директори.  “Смятам, че на някои места, особено които са отдалечени, може и да се прибегне до този вариант”, коментира Петя Петрова, началник на РУО-Бургас.

В област Шумен се търсят педагози за 20 свободни места – по математика, по информатика и по БЕЛ. Незаети бройки има и в групи за целодневна организация на учебния ден. 

Близо 40 пък са вакантните работни места за учители и възпитатели в Пиринско. Търсят се хора за математика, информатика, английски, биология и други науки. Повечето от обявленията в страната са със срок до 31 август, но има и школа, които ще чакат кандидати до 8 септември.

Източник: Flagman.bg

7 Replies to “Глад за учители, няма кой да преподава на децата”

  1. Търсят се! Ама вие уверени ли сте, че някой директор търси? Повечето директори, които познавам, по-скоро ще си направят труда да разкарат правоспособен кандидат, отколкото да го потърсят. Някакви санкции да се предвиждат, когато не всички преподаватели в някое училище са правоспособни? Нещо да се атестират училища по тоя показател (атестации по образователно-квалификационна степен на учителския състав не смея и да питам, както и по успех от диплома, спечелени конкурси и прочие никому ненужни подробности)?
    Назначаването на пенсионери е благатка работа за пенсионера и всички го знаят. Поради многото му години трудов стаж, той получава високо заплащане + пенсията, а ръководството е облекчено, понеже обикновено е хем опитен, хем покорен. Въпреки че натежава на училищния бюджет, не би имало нищо лошо, ако възрастта не се отразяваше върху работоспособността – гледай Байдън и не питай.
    Що не вземете да се поразровите из действителността? Я вижте срочните договори! Тия, които не са за заместване, а направо казват на учителя: изтъкаваме си платното и те изритваме. Вижте съмнителното текучество в някои училища, дали все пак ръководството не разгонва учителите? И прочие.

    1. Куп истини и куп смислени върпоси във Вашите няколко реда. Обаче надали някой ще Ви отговори директно 🙂 Отговорите са обществена тайна… Тази учебна година станах свидетел на унизителното и съвсем търсено пропъждане на учители, които наистина държаха на предметите си, последващо текучество (2- 4 преподавателя за 3 месеца) и накрая назначаване на тяхно място на „удобни, свои“ хора..
      Малкото деца, които имаха желание да учат, за да кандидатстват в профилирани гимназии и добри училища, бяха обречени на провал, защото просто с месеци нямаше кой да им преподава. Е.. С много частни уроци наваксаха и поне две от децата успяха да се запишат по желанието си, но децата с ниски финансови възможности просто нямаха никакъв шанс..

  2. Не се ставаше лесно учител навремето. Задължително условие бе владеенето на музикален инструмент, правилен говор и други фактори, без които няма как да те приемат, камо ли да завършиш за такъв. За жалост днес картината е потресаваща. Университетите се нуждаят от студенти, за да съществуват като такива и това е първия и основен фактор при приемането им.

  3. Точно казано, осмислено и изживяно.
    Така се случва с мен самата. Използвана да работя за петима, накарана да свърша стара работа на трима класни ръководители преди мен, превиваща гръб денем и нощем, грозно ми заявиха в лицето,че ще ме пенсионират по закона за ранното пенсиониране. Защо ли? Защото съм от поколението на старите и покорните, но не се прекланям пред никого. Имам отлични дипломи от средно образования, от магистратура по английска и френска филология, пет години латински и литературите на Франция, Англия, САЩ и Русия прочетени по три пъти поне в оригинал, отлична магистратура двегодишна магистратура от Франция и второ ПКС за смисъла на дистанционното и дигиталното образование в България. Мои ученици са директори на водещи компание в света/ първите 5 в света/ . Тази година Холивуд идва при мен да прави филм за мен. Кой плаща за този филм ли? Компанията Гугъл. Защо ли?…….Моя ученичка е съпруга на Арт директора на компанията.
    Защо търпя ли? Просто е. Гледах болна майка и съпруг с ТЕЛК. Те двамата с минимална пенсия , аз с учителска заплата.
    Едва оживях. Спасиха ме децата, тяхно величество децата, които научих,че не всичко е в учебниците и дневниците. Истината е ИЗВЪН тях и тя е влика като самия живот. Гонят ме. Тръгвам си. Канят ме в друг свят , в друга държава с много, много уважение и социално извисяване. Но тежко на прекрасните ми млади и умни колеги, незаменими , редки диаманти с най – висок карат в образователната кал на системата. Жал ми е за тях, ако не въведат мандатност , научност , езикова и колегиална КУЛТУРА за директорите!

  4. Моля тези които написаха тази статия ,че има глад за учители да ми намерят работа, защото аз с магистратура за учител в детска градина и
    професиунална квалификация за учител в начален етап от 1 до 4 клас.Нямам връзки и втора година ,въпреки ,че кандидатствам по всички обявени свободни работни места в Пазарджик,селата и близките градове директорите сами казват ,че си имат човек за позицията.Курса ни беше 200 студента ,та от мен да знаете университетите бълват такива като мен безработни учители ,защото няма кой да ни уреди ,нямаме връзки.В това време в Раковски,Рудозем,Нова махала и още десетки населени места преподават „Учители“ без дипломи ,но с връзки.Който каже,че това което написах нее вярно да ми намери работа!

    1. Госпожо Шулекова, уважение към Вашата професионална квалификация, но пишете с правописни грешки. Не знаете кога се пише пълчен член. Не отделяте запетаите с шпация (интервал).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *